Detta är en krönika av Magnus Skoog, privatinvesterare och en av rösterna bakom podcasten Market Makers.
Pricer är ett bolag som levererar digitala butiksetiketter och mjukvara för detaljhandeln – en marknad som växer med 15-20 % per år. Men vägen har varit allt annat än rak. Efter en tuff period med sjunkande marginaler och en krisartad nyemission har bolaget fått ordning på sina siffror igen, och aktien har nästan fördubblats sedan botten.
Pricer finns att handla hos Avanza.
Affärsidé
Pricer levererar digitala butiksetiketter. Fördelen med digitala prisetiketter är att det sparar in på tid och arbetskraft att kunna ändra priset genom några knapptryck istället för att behöva skriva ut en etikett och sätta in på hyllan. Det ser förmodligen också lite bättre och modernare ut med elektroniska priser än en papperslapp som sitter där. Slutligen kan Pricers mjukvara användas för att spåra varor som säljs online men plockas från butikens hyllor innan de skickas till kunden. Ett use-case skulle kunna vara exempelvis handel från Willys online, då handlar kunden från en specifik affär och inte från ett centrallager. Kunderna verkar i alla fall gilla digitala hylletiketter eftersom marknaden växer med typ 15-20 % om året.
Bakgrund
Aktien har haft en volatil resa senaste åren och det beror till stor del på att bruttomarginalen toppade på 33 % 2019 men sjönk till väldigt låga 16 % 2022. Orsaken var dels kontrakt med sämre marginal, men även fraktpriser som ökade och inflationen som gjorde insatsvarorna dyrare samt så gick valutan emot Pricer. Har du ett bolag med hög marginal så kanske vinstmarignalen går från 25 %till 20%, då gör det inte så mycket. Men för Pricer gick vinstmarginalen från 4 % till MINUS 2 % och då blev det kris.
I det läget tog Pricers styrelse dessutom det horribla beslutet att dela ut pengar vilket skapade finansiell panik i Pricer, som ledde till nyemission. Den misskötseln gjorde att majoriteten av styrelsen fick lämna bolaget och Pricers gamla styrelselordförande från det mer lyckade 2010-talet gick in som styrelseordförande igen. Aktien sjönk från 40 till 6! Kr förra hösten vilket skapade ett bra köpläge då aktien nästan fördubblats sedan dess.
För ett år sedan trodde jag att Pricer hade bra möjligheter att öka bruttomarginalen och därmed höja vinsten då mycket engångsfaktorer gick emot dem. Bruttomarginalen har också ökat med ca 5 %-enheter och det har gjort att vinsten har gått från minus 30 mkr till plus 100 mkr.
Är aktien fortfarande intressant då? Jag tycker det och jag tror att vinsten kommer öka rätt bra i Q4 tillsammans med bra kassaflöde och att man därför handlas på ca EV/EBIT 10 för 2024 och kan fortsätta växa därefter.
Pricer finns att handla hos Avanza.
Marknad
En positiv aspekt är att Pricer har börjat sälja mjukvara som utgör återkommande intäkter för bolaget. Mjukvaruintäkterna utgör bara ca 3 % av försäljningen i dagsläget, men målet är att de ska upp till 10 % och det borde inte vara omöjligt, även om det kommer ta många år att nå dit. Givet att bruttomarginalen är så pass låg får det stor påverkan på vinsten om 10 % av intäkterna skulle bli mjuikvaruintäkter. Pricer säger att all nyförsäljning innehåller deras mjukvara.
Ser man till moats så har den här typen av primärt hårdvara inom B2B inte superstora moats. Har du etablerade kunder som du växer med och som kör regelbundna inköp varje år så är det ofta en stabil bas. Men i Pricers fall är det så att när en butikskedja har rullat ut Pricers lösning har den största delen av försäljningen skett. Visst är det lite service och nya butiker byggs samt mjukvaruintäkter, men generellt så beställer en kund en utrullning från Pricer under kanske något år och sedan tar det många år innan en kund skulle lägga en ny stororder när de väl har rullat ut Pricers lösning.
I Pricers fall sker relativt stor andel av försäljningen därför i form av nyförsäljning till kunder som inte har digitala prisetiketter ännu. Och när det gäller att jaga nya kunder inom B2B sker det ofta genom upphandling där pris såklart är en viktig komponent. Det är lättare att sälja till en befintlig kund än att jaga nya kunder, då man generellt inte gärna byter leverantör med allt jobb det innebär, speciellt nu när Pricer har infört mjukvara i sin modell. Jag har hört att Pricer för 10 år sedan ofta var ensam om att offerera medan det nu oftast är konkurrenter med som offererar. Detta har jag hört av någon som har hört av någon, så det är ingen primärkälla. Men det låter rimligt att konkurrensen hårdnat.
En aspekt som Pricer särskiljer sig på i positiv bemärkelse är att deras produkt är mer energisnål och blir därför lättare att underhålla än konkurrenternas alternativ där batterier behöver bytas oftare. Det ser jag som positivt eftersom många butiker kör på digitala prisetiketter eftersom det just är lättare och kräver mindre arbetsinsats.
Framtiden
Framåt kan troligen bruttomarginalen öka i takt med att mjukvaruintäkterna växer som andel av försäljningen, men den komponenten utgör förmodligen inte mer än någon procent per år. Övrig förbättring i BM tror jag redan är gjord, så länge man inte vill riskera att påverka tillväxten. Marknaden beräknas växa med 15-20 % om året då många butiker idag använder gamla prisetiketter som skrivs och sätts upp. En digitalisering bör fortgå under många år framöver och tillväxten likaså. Vi har också jättemarknaden USA där Walmart tecknade en utrullning med Pricers konkurrent Vusion. Det är troligen positivt för marknaden i USA att marknadsledaren i form av Walmart visar vägen och rullar ut elektroniska hylletiketter. Frågan är dock hur eventuella tullar kommer påverka efterfrågan.
Jag tror inte att Pricer kommer att växa fullt lika fort som marknaden. Det baserar jag till stor del på att marknaden till stor del utgörs av största konkurrenten Vusion group som växt betydligt snabbare än pricer senaste åren. Det tror jag kommer fortsätta framgent, Pricer har växt 2,5 % ytd i en relativt svag ekonomi och med räntesänkningar tror jag att Pricer kan växa 5-10 % framöver och lägga på någon procent på bruttomarginalen.
Pricer annonserade också nyligen att de fick sin obligation refinansierad. Det är positivt då den gamla obligationen hade statsränta plus nästan 7 % i ränta medan den nya har 3 % lägre ränta. Det innebär en besparing på nästan 10 mkr, så inget revolutionerande för caset men ändå positivt.
Värdering
Kollar vi värdering så bör en ökad andel mjukvara framöver tala för en högre värdering samt så är Mcap runt 2 miljarder nu vilket innebär att småbolagsfonder kan köpa in sig. Under 2021 pratades det om att fonder började köpa in sig vid 500 mkr till 1 miljard i Mcap. Jag tror att siffran snarare är runt 2 miljarder idag.
Det som talar för lite högre värdering är underliggande strukturell tillväxt i marknaden och ökad andel mjukvaruintäkter. Jag tycker därför att man ska värderas högre än typ ITAB och andra leverantörer till butiker som inte har strukturell tillväxt i ryggen och i princip ingen mjukvara. Det som talar mot en hög värdering är att man är leverantör till större butikskedjor och det finns en inneboende prispress för sådana bolag om man inte skulle ha en stark moat. Sammantaget tycker jag därför att det är rimligt med runt EV/EBIT 11-14.
Jag tror att 2025 kommer ha ca 30 mkr högre vinst än 2024. Bruttomarginalen i Q1 var fortfarande svag 2024, men bör vara bättre 2025, samt så räknar jag med lite generell tillväxt. Då tror jag att det finns uppsida på ca 50 % till nästa år om aktien handlas till EV/EBIT 11-14 och jag lyckas estimera vinsten korrekt på ett års sikt.
Pricer finns att handla hos Avanza.
Senaste nyheterna
Två större nyhetshändelser präglade december för Pricer. Först fick bolaget en jätteorder på 485 mkr med Kanadensiska Sobey. Ordern ska levereras fram till 30 april 2026. Aktien steg ca 10 % på nyheten.
Men några dagar senare kom en nyhet som fick aktien att sjunka över 10 %. Partnern Stronpoint annonserade ett samarbete med Pricers konkurrent Vusion och verkar överge samarbetet för nyförsäljning med Pricer. Befintliga kunder kommer dock fortsatt att servas.
Pricer pressmeddelade inte om händelsen. Det hade två implikationer. För det första hade man kunnat sälja aktier när nyheten kom utan någon vidare prisnedgång, jag som låg i en solstol på Gran Canaria missade dock den möjligheten. För det andra så anser inte Pricer att nyheten har en materiell påverkan på Pricers försäljning. Vad det innebär exakt är oklart och Pricer har inte redovisat några siffror. Vad det BÖR innebära är enligt mig att över 5 % av försäljningen i dagsläget inte kommer från samarbetet. Denna slutsats drar jag dels från MAR-reglerna, dels från att över 5 % av bolagets försäljning bör anses som materiell. Fram tills att Pricer kommunicerar närmare är det dock enbart spekulation från min sida.
Men en nedgång på över 10 % p.g.a. minskad försäljning med FÖRMODLIGEN mindre än 5 % anser jag prisa in nyheten till fullo. Nyheten är såklart negativt för bolaget och det kan finnas ett signalvärde i att Strongpoint väljer bort Pricer för Vusion. Risken har ökat något, men jag tolkar det som att nedgången i aktien prisar in nyheten i dagsläget och jag äger fortsatt aktier. Marknaden ogillar dock osäkerhet och jag anser att Pricer hade kunnat kommunicera klart bättre kring nyheten.
Sammanfattning
Pricer har återhämtat sig från en tuff period med sjunkande marginaler och en krisartad nyemission, och står nu bättre rustade för framtiden. Med en växande marknad, nya affärsmöjligheter genom mjukvaruintäkter och förbättrade bruttomarginaler visar bolaget potential för fortsatt tillväxt. Samtidigt kvarstår utmaningar som prispress och hårdnande konkurrens, vilket kan begränsa tillväxttakten.
Med en positiv marknadsutveckling och fokus på återkommande intäkter kan Pricer bli en långsiktig vinnare. Aktien bedöms ha en uppsida om bolaget fortsätter leverera enligt prognos och marknaden förblir gynnsam.
Pricer finns att handla hos Avanza.
Vill du diskutera analysen med likasinnade? Gå då med i InvesteraMeras Facebook-grupp.