Investeramera.se har intervjuat förvaltarna Peter Magnusson och André Netzén Örn på Cicero Fonder, som lyfter fram tre svenska favoritbolag för 2025.

André Netzén Örn och Peter Magnusson.
Flat Capital
Det första bolaget är Klarna-grundaren Sebastian Siemiatkowsksis investmentbolag Flat Capital.
– Det här är en unik väg in mot de bästa VC-lådorna i USA, säger André Netzén Örn.
Investmentbolaget består av bolag i tidigt skede, de allra flesta onoterade. Möjligheterna att investera i bolagen kommer ofta via Siemiatkowsksis kontaktnät. De fem största innehaven är Open AI, Instabee, Klarna, Truecaller och Harvey.
– SpaceX är en av de senaste investeringarna de har gjort, vilket kontaktnät han måste ha skaffat sig för att vara med i de här investeringarna, säger Peter Magnusson.
Magnusson menar vidare att det är omöjligt för vanliga, svenska investerare att få de här exponeringarna på annat sätt och lyfter även fram att det finns få bolag på svenska börsen med bättre exponering mot AI.
–Vi gissar lite, men det är lätt norr om 50 procent AI-exponering.
Värderingen mot substansen sticker ut som dyr jämfört med andra investmentbolag på Stockholmsbörsen. Samtidigt är duon inne på att det ser lite dyrare ut än vad det är i och med att de varit försiktiga med värderingarna på substansen.
– Substansvärdet sannolikt underskattadt, man är ganska defensiv med värderingarna och skriver dem oftast efter senaste transaktion. Det har gjorts rundor i flera av innehaven, däribland SpaceX, Perplexity och Open AI på högre värderingar än vad som syns i substansen, så det lär vi se skrivas upp i närtid, säger Peter.
Truecaller
Det andra bolaget är Truecaller, som lustigt nog också återfinns i Flat Capitals portfölj. Truecaller fick en flygande start på börsen men ganska snabbt blev det pyspunka och såväl 2022 som 2023 var trögt för aktiekursen.
– De har haft det tufft, de sattes på börsen till en för hög värdering, säger André.
Det senaste året har dock varit desto roligare för aktieägarna och de senaste 12 månaderna är kursen mer än dubblad. André och Peter tror ändå att det finns mer att hämta. André menar på att bolaget är i en monetariseringsresa, alltså inne i ett skede där man försöker öka intjäningen på de användare man redan har.
– Snittintäkten för en gratisanvändare i Indien, där man är som störst, är cirka 4 kronor per år. Det finns bra skäl att det här ska ta fart nu.
Som drivkrafter i monetariseringen lyfter André fram dels B2B-segment, där bolag bland annat betalar för att synas som verifierade när de ringer ut. Man har genomfört ganska kraftiga prishöjningar där, på minst 30%. Dels borde konverteringen av gratisanvändare till premium få fart. Det är framförallt två saker som förändrats sen innan sommaren. Till att börja med lanseringen av en ny försäkringsprodukt i Indien.
– Som premiumanvändare betalar du ungefär 10 kronor i månaden ungefär. I det ingår en bedrägeriförsäkring för din familj. Så går du på ett telefonbedrägeri är du försäkrad mot det. Den här produkten borde öka benägenheten att konvertera från gratisanvändare till premium.
För det andra borde den senaste Iphone-uppgraderingen ge ett lyft. André berättar att Iphones restriktiva inställning till tredjeparter gjort det svårt för Truecaller att leverera en bra tjänst. Det har nu ändrats med en ny uppdatering av iOS 18 vilket gör att bolaget kan importera hela sin katalog på cirka 6–7 miljarder nummer. I dagsläget är cirka 7 procent av användarna av Truecaller-appen Iphone-användare. Trots det står de för cirka 30 procent av abonnemangsintäkterna.
– Du har ungefär 5 gånger högre konverteringsgrad till premium på en Iphone-användare än en Android-användare. Dessutom är snittintäkten cirka 30 gånger högre på en premiumanvändare jämfört med en gratisanvändare.
Peter fyller i att även om bolaget just nu kan se högt värderat ut så kommer värderingen se betydligt billigare när ovan nämnda åtgärder börjar ge effekt i form av ökad intjäning.
– Ägandet är inte sådär jättestort heller bland våra fondkollegor. En del har säkert bränt sig på den sen introduktionen. Med ytterligare uppgångar kan intresset kring aktien öka och då blir kan det bli ytterligare fart i omvärderingen.
Mips
Till sist lyfter duon fram Mips som ett bolag de har förhoppningar på i år. Mips var en av de aktier som åkte på mycket stryk efter covid-toppen 2021. Resan från toppen på 1187 kr till botten på 313 kr tog mindre än ett år.
– De kommer från en väldigt tuff miljö. Det blev extrema lageruppbyggnader under pandemin. Det ser av allt att döma ut att vara mer eller mindre korrigerat ut nu.
André tror att det kan studsa åt motsatt håll nu när lagrena måste fyllas på igen.
– När det var som värst var volymerna för återförsäljarna ner ungefär 20–25 procent, medan Mips försäljning var ner ungefär 50–60 procent. Det bekräftar vår tes om att mycket varit en lagerkorrektion. Den ser ut att vara klar nu vilket vi såg ledtrådar om i Q3-rapporten.
Vidare lyfter André fram att de mesta pengarna från den förväntade tillväxten när lagrena ska fyllas på igen lär ramla ner på sista raden. Bolaget har nämligen inte gjort några särskilda besparingsprogram under den tuffa tiden och antalet anställda är runt all time high. Så kapacitet att leverera på ökad efterfrågan utan att dra på sig nämnvärt högre kostnader borde finnas.
– Här tror vi och konsensus att man borde kunna växa vinst per aktie i Q4 med ungefär 150-200 procent. Det borde fortsätta 2025, konsensus ligger någonstans runt en ökning om 75 procent för helåret.
Peter lyfter också fram nya produkter som en intressant framgångsfaktor för framtiden. Bygghjälmar är någonting förvaltaren tror hårt på.
– Vi har gjort en del fältstudier. Flera av de stora bygghjälmstillverkarna har nu många Mips-modeller. Både i USA och inte minst i Sverige är det höga krav på säkerhet för byggarbetsplatser. Vi tror många kommer vara intresserade av att välja de säkrare produkterna. Man är ju best in class. Det är inte en stor produkt nu och kommer inte vara en jätteprodukt de närmaste åren. Men vi tror att man kommer kunna se att det finns en potential
– Det är en sentimentsgrej. Marknaden kommer gilla om man ser att den här affären går i rätt riktning, säger André.
Bolaget har alltid stuckit ut som högt värderat. André tycker att det finns en logik i det och att det är någonting man får svälja.
– Det ska vara dyrt om man ser till affärsmodellen, vissa siffror är helt sjuka. Det är klart du vill betala mer för ett bolag som avkastar 30–40 procent på kapitalet än ett som avkastar 10 procent. Kassaflödesprofilen sticker också ut.
Börsen 2025
På frågan om vad de tror om börsen 2025 så säger Peter att det är ett svårare läge än vanligt.
– Det hänger mycket på Trump och vart tullar och annat tar vägen.
Duon är inne på att det kan bli en trög start 2025 med tanke på nedskärningar och tullar. Men att andra halvan av 2025 kan bli bättre.
– Bolagsskatten är väl i princip spikat att den sänks, det kan göra 7-8 procent i vinst per aktie på S&P500. Sen ska han lätta på kapitalkravet på banker, då brukar många dra upp risken.
Peter flikar in att kapitalkraven på banker redan nu är lägre än många tror.
– Man skärpte mycket efter finanskrisen. Men sen har det successivt lättats och nu är vi ungefär tillbaka där vi var innan finanskrisen.
Båda är inne på att amerikansk ekonomi och börser måste fortsätta leverera för att Europa ska gå bra.
– Går USA dåligt kommer det var svårt för Europa att gå bra. USA måste åtminstone gå okej för att Europa ska kunna gå bra.
Sammanfattningsvis konstaterar duon att det lär hända mer än vanligt och att det kan bli ett stökigt börs-år.