Nelly – En lyckad turn-around

Högupplöst bild på Niklas Aldén
av Niklas Aldén
·
Uppdaterad 02 december 2024

Investeringar kan både öka och minska i värde. Det är inte säkert att du får tillbaka hela det investerade kapitalet. Sidan kan innehålla affiliatelänkar.

Högupplöst bild på Niklas Aldén

Detta är en krönika av Niklas Aldén, en av rösterna i podden Market Makers.

I artikeln hittar du:

I början av året spekulerade jag i Market Makers om att flera aktier riktade mot konsumenter var väldigt intressanta. Jag kallade min tes för ”broken retail” och det handlade helt enkelt om att många av dessa bolag hade pressats ner alldeles för mycket under 2023 och nu såg ut att kunna överraska marknaden.

Några exempel på sådana bolag var New Wave, Rugvista, Björn Borg och sedan modebolaget Nelly. Alla förutom Rugvista har sedan visat sig vara riktigt bra aktier i år men Nelly sticker ut med en uppgång på nästan 100%. Så frågan är, finns det något kvar att ge trots detta? Och varför blev Nelly en så lyckad investering?

Annons: Hitta Nelly och tusentals andra aktier hos svenska plattformen SAVR, Sveriges nya aktiehandel med automatiskt courtage

Bakgrund

Nelly, likt andra klädbolag dras alltid med problemen att folk helst handlar på rea, att kunderna klickar hem kläder som de sedan returnerar (vilket kostar pengar) och förstås att de har för mycket olika plagg i lager för att visa på en bredd.

Efter flera år av låg lönsamhet implementerade Nelly till slut en ny strategi där de skulle sälja mer till fullpris, minska returgraden och se till att minska antalet varor till salu och fokusera på de som sålde bäst. Dessutom ville de öka mängden egna varumärken vilket också generellt innebär bättre marginaler. För någor år sedan dök dessutom Lager 157-grundaren Stefan Palm upp i ägarlistan och kan nog anses ha varit en instrumentell del i omställningen.

Och denna turn around har verkligen lyckats. Nellys bruttomarginal har de senaste två åren gått från precis över 40% till 55% i senaste kvartalet, samtidigt som rörelsemarginalen har stigit från -4% till 10,5%. Nelly tjänar numera pengar och trots att aktien har mångdubblats sedan botten för några år sedan har värderingen faktiskt blivit lägre och lägre i takt med att siffrorna blivit bättre.

Vändningen

De senaste åren har trenden bland många bolag varit att växa till varje pris. Man har prioriterat försäljning före vinst men nu har vinden vänt. Det är dock svårt som ledning för ett börsbolag att våga tacka nej till försäljning men det är precis vad Nelly börjat göra och det har gett resultat.

Det man måste förstå är att en försäljning som man förlorar pengar på inte är något att sträva efter. Om en kund köper plagg på rea (=redan dåliga marginaler) och sedan dessutom kanske returnerar ett gäng, så har Nelly troligtvis gått back på affären i.o.m. alla kostnader det innebär.

När Nelly ställde om så krävdes det stor tro på att bolaget gjorde rätt för att sitta kvar som investerare. Under 2023 tappade man hela 20% av sin omsättning, en femtedel! Beslutet var dock helt rätt, de 20% som försvann var de ”dåliga” kunderna man inte tjänade pengar på. För under 2023 uppvisade man vinst på sista raden tre av fyra kvartal.

Förbättringarna i bruttomarginalen beror på flera faktorer, bland annat en ökad andel egna varumärken, som stod för 45% av försäljningen under Q3 2024 jämfört med mindre än 40% året innan. Returgraden har också sjunkit till 27% från 34% året innan, vilket bidrar till att stärka resultatet.

Annons: Hitta Nelly och tusentals andra aktier hos svenska plattformen SAVR, Sveriges nya aktiehandel med automatiskt courtage

Framtiden

Kostnadsbesparingar i all ära men det går inte att bygga något långsiktigt bara på att skära. Bland det mest kraftfulla man kan hitta i en aktie är när bolaget bakom både ökar lönsamhet och omsättning i och med att varje ny krona i försäljning bättre konverterar till vinst. Nelly har visat att man kunde nå lönsamhet och det som verkligen gör aktien intressant är att de dessutom sakta men säkert börjat växa igen de senaste två kvartalen. 9% i Q2 och 1,4% i Q3.

Med Q4 som närmar sig ser det ljust ut för Nelly, som med sina festkläder och vardagsmode förväntas dra nytta av både julhandeln och festsäsongen. Estimaten för Q4 visar på en potentiell omsättningstillväxt på 8% med en vinstmarginal på 8,3%, vilket skulle ge 0,90 SEK per aktie. Detta ger Nelly ett PE-tal på cirka 12 för 2024 och tittar man fram ett år har vi PE 10 ungefär. Jag tycker att det är för billigt med tanke på vilken fas man är i just nu. Om bolaget fortsätter leverera på sin nya strategi och samtidigt kan öka omsättningen, borde aktien kunna värderas upp ytterligare. Ett PE-tal på 15 skulle inte vara orealistiskt om bolaget kan visa stabil tillväxt framöver.

Som en del av en förnyad ägarbas har kända investerare också börjat få upp ögonen för Nelly. Allt fler institutionella ägare och namnkunniga investerare dyker upp i ägarlistan, vilket ökar intresset för aktien och ger en bättre likviditet på börsen.

Slutsats: Nelly AB har gått från att vara en ”broken retail”-aktie till en av de mest lovande turnaround-historierna på den svenska marknaden. Med sin nya lönsamhetsinriktade strategi och ett växande intresse bland investerare ser framtiden ljus ut för bolaget.

Annons: Hitta Nelly och tusentals andra aktier hos svenska plattformen SAVR, Sveriges nya aktiehandel med automatiskt courtage