Tillväxtbolaget Lyko, en gång älskad av börsen, har nu rasat med hela 80 % från sin toppnotering. Företaget kämpar med en skuldspiral där stigande räntekostnader slukar hela vinsten, samtidigt som man fortsätter satsa stort på nya tillväxtinitiativ. Finns det emissionsrisk?
Få analyser varje vecka direkt i mejlinkorgen.
Historia
Familjeföretaget Lyko grundades av Frans Lyko, ursprungligen som en barberarsalong. Företagets e-handel, som det är mest känt för idag, lanserades redan 2003. Det var dock först när tredje generationen, Rickard Lyko, tog över som e-handeln började växa på allvar. Under Rickards ledning expanderade företaget och byggde ett lager i den lilla byn Vansbro, där företaget även har sitt lager idag. Bolaget börsnoterades 2017 och omsätter idag runt 3,4 miljarder.
Framgångssagan – Tillväxt
Lyko har vuxit kraftigt under de senaste åren, med en genomsnittlig tillväxttakt på drygt 24 % under de gångna fem åren, vilket har lett till stora investeringar i lager, distribution och hemsidan. För att fortsätta tillväxtresan har bolaget även initierat nya satsningar, såsom sina nya flagship-butiker runtom i Norden. Mest känd är butiken på Drottninggatan i Stockholm, som skapade rubriker tack vare den kaotiska öppningen i fjol. Dessa butiker är inte enbart försäljningsdrivande utan ses även som viktiga för varumärkesbyggandet. Den konsekventa tillväxten har dessutom bidragit till att Lykos höga värderingsmultipepl på aktiemarknaden. Enligt FactSet-estimat för 2025 handlas Lyko till ett P/E-tal på 28.
Skuldspiral
Ett resultat av det ständiga jagandet efter ny försäljning är den låga lönsamheten. Rörelsemarginalen har sedan noteringen i genomsnitt legat på 1,9 %. En annan anledning till den begränsade lönsamheten är att retailbranschen är svår, med hög konkurrens och snabbt skiftande trender.
Kombinationen av höga investeringar och låg lönsamhet har lett till att Lyko behövt öka sin skuldsättning för att finansiera tillväxtsatsningarna. Från en nettoskuld på blygsamma 8,7 miljoner kronor 2016 har skulden ökat till dagens dryga 270 miljoner kronor (exklusive IFRS 16). Att skulden växer i takt med ett företags expansion är normalt. Problemet ligger dock i att bolaget fortsätter lansera nya tillväxtinitiativ trots att räntekostnaderna äter upp hela rörelseresultatet. Under de första nio månaderna 2024 var EBIT 40,9 miljoner kronor, medan räntekostnaderna uppgick till 60 miljoner kronor. Kort sagt krävs det inget geni för att förstå att bolaget antingen behöver förbättra lönsamheten dramatiskt eller ta in kapital från investerare. Nettoskulden i relation till EBIT är 6,5x.
Framtidens lager – lösningen på skuldproblemen?
Tillväxten har även lett till att det högteknologiska lagret och distributionssystemet i Vansbro måste expandera. Investeringarna beräknas uppgå till 42 miljoner pund. Det nya systemet, som ska hantera upp till 100 000 ordrar per dygn, planeras vara i drift i november 2025. Samtidigt fortsätter flagship-butikerna att rullas ut över Nordens städer, med en fjärde butik i Norge och en i Åbo, Finland under 2024. Denna lagerexpansion förväntas effektivisera verksamheten och bidra till högre lönsamhet, vilket skulle göra skulden mer hanterbar.
En annan aspekt investerare bör vara medvetna om är att redovisning för marknader kan vara för optimistiska. Bolaget är verksamt främst i Norden men har även en mindre icke lönsam del i resten av Europa. Enligt Lykos redovisning var Norden lönsam med en rörelsemarginal på 11,6% för senaste kvartalet, jämfört med 10,8 % under samma period föregående år. Dock är lönsamhetsförbättringar drivet av förflyttningar av kostnader till “group functions”. Enligt bolaget täcker dessa kostnader båda geografiska marknaderna, men eftersom Europa endast omsätter en bråkdel av totalen blir denna segmentsrapportering irrelevant och Nordens faktiska lönsamhet är betydligt lägre.
Långsiktig lösning eller sminkad gris?
På den positiva sidan har Lyko lyckats minska sin rörelsekapitalbindning vilket har frigjort kapital för att stötta investeringarna. Den genomsnittliga kredittiden till leverantörer har ökat från 81 till 89 dagar, det är inte en oroväckande nivå. Detta är dock troligen inte ett långsiktigt hållbart sätt att driva ett distributörsbolag, då det kan påverka relationerna med leverantörer negativt. Nettorörelsekapitalet är numera negativt, något som analytiker på senaste confcallet uttryckte oro för kan vara en kortsiktig sminkning av siffrorna.
Lykofamiljen är huvudägare i bolaget med strax över 50 % av aktierna. Både vd Rickard Lyko och systern Erika sitter i styrelsen. Deras incitament borde vara i linje med övriga aktieägares, att driva bolaget långsiktigt och undvika att riskera dess framtid. En relevant fråga är varför bolaget inte tog in kapital tidigare, när aktien hade en betydligt högre värdering och marknadens sentiment var mer gynnsamt, istället för att fortsätta investera i tillväxt finansierad av skuld. Aktien har tappat 80 % från sin toppnotering under 2021 och är ned 17 % hittills i år.
Slutsats
Aktieägare i Lyko bör vara medvetna om att bolagets skuldsättning är på en alarmerande nivå, vilket inte fullt ut reflekteras i den nuvarande värderingen. Detta ökar risken för en nyemission, som i sin tur kan leda till betydande utspädning för befintliga aktieägare. Samtidigt finns det en potentiellt enorm uppsida om bolaget lyckas öka lönsamheten dramatiskt, exempelvis genom investeringarna i det automatiserade lagret.
Trots denna möjliga uppsida bedömer jag att risk/reward-förhållandet i dagsläget är ogynnsamt, med en hög risknivå. Därför väljer jag att avstå från att äga aktier i bolaget för tillfället, även om jag följer utvecklingen med stort intresse.
Vill du diskutera analysen med skribenten? Gå då med i InvesteraMeras Facebook-grupp.