En aktie för den hälsomedvetne?

Högupplöst bild på Niklas Aldén
av Niklas Aldén
·
Uppdaterad 10 oktober 2024

Investeringar kan både öka och minska i värde. Det är inte säkert att du får tillbaka hela det investerade kapitalet. Sidan kan innehålla affiliatelänkar.

Analys av Garmin

Detta är en krönika av Niklas Aldén, privatinvesterare och en av rösterna bakom podcasten Market Makers
Högupplöst bild på Niklas Aldén

Med Stockholm Marathon och Göteborgsvarvet i backspegeln är det väl dags att kika på alla löpares favoritklocka, Garmin? Företaget har under de senaste decennierna byggt upp ett imponerande rykte inom fitness och hälsa, och erbjuder en rad produkter som stödjer en aktiv och hälsosam livsstil.

Bakgrund

Garmin är ett amerikanskt-schweiziskt teknikföretag, grundat 1989 av Gary Burrell och Min Kao i Lenexa, Kansas, USA. Företaget har sitt legala säte i Schweiz men är sedan år 2000 noterade på NASDAQ med ticker $GRMN.

Bolaget är så klart främst kända för sina sportklockor, och det är här de stora pengarna fortfarande ligger, men de har också flera andra segment som du kanske inte kände till. Inte minst deras snabbväxande och otroligt spännande del inom bilindustrin.

Låt oss gå igenom de fem olika affärsområdena:
Garmin - Omsättning uppdelat per segment

Fitness: Garmins levebröd

Exempel på Garmins klockor Exempel på Garmins klockor

Garmins fitness-segment står för en fjärdedel av företagets totala intäkter och är lite av deras ”bread and butter” Här hittar vi allt från löparklockor och pulsbälten till cykeldatorer och smarta pedaler. Garmin erbjuder också klockor för barn och har utvecklat tjänster som Garmin Connect och Garmin Coach, vilka hjälper användare att följa och förbättra sina träningsrutiner.

Det finns givetvis många konkurrenter inom detta segment. Dels nischade sådana som Coros, Suunto och Polar, men också stora aktörer såsom Apple med deras Apple Watch. De flesta som är seriösa med sin träning väljer dock oftast Garmin. En Apple Watch är dels betydligt dyrare, men också mer ömtålig och inte alls lika nischad mot just träning. Garmin har ju också ett helt ekosystem med andra produkter som tillsammans ger dig enormt mycket data och insikter om din träning.

Coros, Suunto och Polar är mer jämförbara konkurrenter, men dessa jobbar i en betydligt mindre skala. Suunto och Polar är en tiondel så stora som Garmins fitness-segment och Coros en tiondel av de andra. Tar vi Polar som exempel verkar de ha det tufft ekonomiskt och det leder förstås också till långsammare utveckling av nya funktioner och kunder som börjar tveka på om det är rätt ekosystem att köpa in sig i. Garmin är en stor och långsiktig spelare som man som träningsentusiast kan lita på.

Sedan ska man heller inte underskatta hur mycket ett välerkänt varumärke är värt. Går du ut på stan och frågar tio personer om de känner till Garmin så kommer i princip samtliga svara ja. Frågar du däremot om Coros, Suunto eller Polar är det nog inte många förutom de väldigt inbitna som känner till dessa märken.

Fitnessdelen är som sagt ett stort och viktigt segment för Garmin och det uppvisar också en fin tillväxt. Under 2023 växte fitness-segmentet med hela 21% och förväntas fortsätta sin starka tillväxt med ytterligare 7% under 2024 (samtliga estimerade siffror i denna text är från bolaget själva).

Outdoor: En större bit av kakan

Exempel på Outdoor-produkter från Garmin Exempel på Outdoor-produkter från Garmin

Outdoor-segmentet står för en tredjedel av Garmins intäkter och är därmed större än fitness-delen. Det som också utmärker sig här är att outdoor står för hälften(!) av resultatet. Det är alltså inte bara en stor och viktig del för Garmin, utan också en väldigt lönsam verksamhet.

Inom Outdoor hittar vi produkter som är skräddarsydda för friluftsliv. Här hittar vi robusta klockor som Fenix och Epix, som är populära bland vandrare och militärer tack vare sina avancerade funktioner och hållbarhet. Vissa av dessa klockor har speciella lägen för att t.ex. förlänga batteritiden enormt för den som ska på långa vandringar. Det finns också ett ”stealth mode” i vissa av klockorna för militärer ute på hemligt uppdrag där klockan inte får dela din GPS-position.

Garmin erbjuder inom detta segment även dykklockor, golfprodukter och annan elektronik för utomhusbruk, inklusive satellitkommunikation och GPS-enheter för t.ex. husbilar.

Trots en tillbakagång på 4% förra året förväntas detta segment öka med 7% under 2024, vilket understryker företagets starka position i denna marknad.

Marine: Teknologi för sjön
Exempel på marina produkter från Garmin

För många är Garmin som sagt mest känt för sina klockor, men visste du att de också är en världsledare inom marina produkter? De har bland annat blivit utnämnda till ”No. 1 Most Innovative Company in 2023” och ”Manufacturer of the Year in 2023” av National Marine Electronics Association.

För oss som är mycket på sjön så är Garmin en självklar del av båtlivet. De erbjuder s.k. plotters, radar och ekolod, samt högtalare och världens största app för sjökartor. Dessutom givetvis en mängd produkter för fiskare, som ju generellt är en rätt prylgalen målgrupp.

Marine står för en femtedel av bolagets intäkter men segmentet växte endast 1% under 2023 men förväntas öka med hela 10% under 2024.

Aviation: Garmins molnbusiness

Exempel på flygprodukter från Garmin

Även inom flyg erbjuder Garmin produkter för navigering och kringprodukter. Segmentet är dock inte så stort, cirka en sjättedel av totala intäkter. Här fokuserar man mer på B2B, alltså att sälja direkt till företag snarare än privatpersoner. Bland annat finns det en hel del försvarskunder här men man verkar inte ha åkt med på upprustningståget i och med att man här förväntas uppvisa noll tillväxt för 2024. Under 2023 växte man dock stabila 7%.

Automotive OEM: En liten men snabbväxande spelare
Exempel på Automotive-produkter från Garmin

Sist, och minst faktiskt, kommer vi till det kanske mesta spännande affärsbenet. Här erbjuder man infotainmentsystem, navigering, kameror, och mycket mer för att göra bilar smartare och säkrare.

Garmin är en ny spelare inom bilindustrin men har gjort väldigt snabbt framtåg vilket kanske inte är så konstigt i och med de stora synergieffekter detta har med övriga affärsområden. Garmin har ju under årtionden byggt upp både teknisk expertis men också infrastruktur och enorma mängder data som lämpar sig väl för denna satsning.

De sitter ju redan på massvis med kart- och navigeringsdata från deras övriga produkter. De vet hur man ska beräkna och presentera intressant data på ett användarvänligt sett och de har infrastrukturen för att leverera detta globalt och kunna skjuta ut uppdateringar och så vidare.

Inom detta område säljer man dock som en så kallad ”OEM”, vilket innebär att man inte sätter sitt eget namn på produkterna utan det är biltillverkare som köper in Garmins teknik och sätter in den i sina system. Många kunder vet alltså inte ens om att de har Garmin-produkter i sina bilar och därav att många investerare inte heller vet om att detta ben finns.

Exempel på bilbolag som har Garmin som leverantör är BMW, Mercedes-Benz och Toyota.

Trots att detta segment är relativt litet, växte det med imponerande 50% förra året och förväntas fortsätta växa i samma takt under 2024. Även om det bara är 10% av intäkerna idag betyder ju 50% tillväxt att man totalt bidrar med 5%-enheter omsättningstillväxt för 2024. Automotive bidrar alltså kraftigt till tillväxten men är ännu inte lönsamt då det fortfarande är nytt och väldigt utvecklingsintensivt.

Finansiell styrka och framtidsutsikter

Garmin rapporterade en total omsättning på drygt 5 miljarder USD för 2023 och förväntas växa med ytterligare 10% under 2024. Med en bruttomarginal på nästan 60% och en vinstmarginal på 25% har företaget visat på stark finansiell stabilitet. Dessutom har Garmin inga skulder och två miljarder USD i likvida medel, vilket ger företaget flexibilitet att fortsätta investera i forskning och utveckling, samt återköp av aktier.

Just forskning är en stor utgift för bolaget. Förra året lade man 1 miljard USD på forskning och utveckling, vilket alltså motsvarar en femtedel av intäkterna. Det ska dock tilläggas att bolaget som sagt har väldigt goda marginaler, speciellt för att vara ett hårdvarubolag. Det finns dock mer att ge här, man har ännu inte nått tillbaks till de marginaler man hade innan corona men man är på god väg och det betyder att man skulle kunna överraska något på uppsidan när det gäller vinsten.

Just corona hade en stor effekt på Garmin. Åren 2020 och framförallt 2021 ökade intresset för löpning, cykling, fiske och så vidare enormt mycket och Garmin uppvisade fin tillväxt. Detta ledde dock till ett betydligt svalare 2022 när marknaden till stor del var mättad. Man såg också att både komponentbristen och de globala logistikproblemen hade inverkan på bolaget. Nu, 2024, ser vi dock tecken på att tillväxten tar rejäl fart igen och med den kommer även marginalerna tillbaks. Detta skulle kunna visa sig överraska marknaden något och ge Garmins aktie en tillfällig skjuts under 2024. Man såg nu under första kvartalet att Garmin växte sin omsättning med hela 20% jämfört med föregående år och rörelseresultatet ökade med över 50%.

Sammanfattning

Garmin erbjuder en imponerande produktportfölj och starka finansiella resultat som gör det till en attraktiv aktie för investerare som är intresserade av hälsa och teknik. Med sin ledande position inom fitness och outdoor, samt snabb tillväxt inom automotive OEM, har Garmin potential att fortsätta växa och leverera värde till sina aktieägare.

Värderingen, cirka PE 20, är så klart hög men Garmin är ett otroligt stabilt kvalitetsbolag som kan ha sin plats i en buy and hold-portfölj. Tack vare sin starka balansräkning delar man också ut (cirka 2% direktavkastning) och gjorde förra året också återköp och skulle kunna fortsätta med det framåt.

Dessutom finns det som sagt en kortsiktig katalysator här när tillväxten ser ut att komma tillbaks med styrka och marginaler som återhämtar sig till nivåerna före corona. Det skulle kunna ge aktien ett fint 2024, och i värsta fall så är det nog en långsiktigt trygg aktie.

Så, för den som vill investera i ett företag som inte bara är finansiellt starkt, utan också stödjer en hälsosam och aktiv livsstil, är Garmin en aktie att överväga.