Svårt att betala räkningar och fakturor? Att ha koll på sina räkningar och fakturor är en vital del av en hälsosam privatekonomi. Det är viktigt att du betalar dem i tid och har koll på de ansvar och åtaganden du har genom dina räkningar och fakturor. Det kan det vara svårt att veta exakt alla detaljer kopplat till dina räkningar, vilket kan göra dig osäker. Därför ger vi dig en guide till att förstå alla begrepp och all information gällande dina räkningar och fakturor. Det kommer göra det både enklare och smidigare för dig, och kommer dessutom ge dig stöd i att skapa en bättre och mer hälsosam privatekonomi.
Vad är en räkning och vad är en faktura?
Först och främst, vad är skillnaden mellan en räkning och en faktura?
Räkning och faktura är faktiskt samma sak; en skriftligt krav på betalning från ett företag på en vara eller tjänst. Det innebär en kredit, vilket är att du får vänta med att betala för din vara eller tjänst för en viss tid.
Tiden du har på dig att betala finns utskrivet på fakturan, under punkten Förfallodatum/Förfallodag.
Begreppen på fakturan
På en faktura finns ett antal olika begrepp som kan behöva redas ut för att förstå helheten. Givetvis är det viktigaste att du ska veta belopp, förfallodag och det kontonummer pengarna ska betalas till.
Men för att känna att du har full kontroll över dina fakturor kan det vara bra att känna till alla de begrepp som finns på din faktura. Läs mer om detta nedan…
Fakturadatum/Utskriftsdatum:
Det datum då fakturan skrevs ut och skickades till dig
Förfallodag:
Det sista datum som pengarna måste finnas hos mottagaren. Om detta datum överskrids finns det risk för påminnelseavgifter som tas ut av mottagaren, och om det går en längre tid utan inbetalning kan fakturan övergå till ett ärende hos inkasso.
Detta vill du givetvis undvika då det påverkar din kredit.
Dessutom, tänk på att det normalt sett tar 2-3 arbetsdagar för att banken ska hantera betalningen och att den ska nå mottagaren. Det är din skyldighet att pengarna ska vara hos mottagarens bankkonto senast på förfallodagen, trots fördröjningen.
Belopp/summa
Beloppet är den summa du ska betala för den vara eller tjänst du köpt. Fakturor kan delas upp i delbetalningar, därför beror storleken på fakturans belopp på om det är en delbetalning eller ej. Om du valt att inte delbetala står hela beloppet du ska betala utskrivet på fakturan.
Vid delbetalningar kan det stå ett minimibelopp som ska betalas in, dvs det minsta möjliga belopp du ska betala via denna fakturan.
Betalningsmottagare
Här skrivs namnet på mottagaren ut. Det kan både vara från den som faktiskt ska motta betalningen, men det kan också stå namnet på den som sköter betalningen åt det företag du köpt något av.
Plus/bankgiro-nummer
Detta är det kontonummer som mottagaren har, vilket är adressen till det konto du ska betala pengarna till. Plus- och bankgiro är samma sak, men de ägs av olika banker.
Plusgiro ägs av Nordea, medan bankgiro ägs av SEB, Swedbank, Handelsbanken, Nordea, Danske Bank, Skandiabanken och Länsförsäkringar Bank.
Fakturanummer
Fakturanummer är ett individuellt nummer för varje faktura – det är det som identifierar en enskild faktura.
Det är ett löpnummer bestående av enbart siffror, och hittas oftast högst uppe på fakturan.
OCR-nummer
Detta är också ett unikt ID som hjälper att identifiera att pengarna som skickats kommer från dig samt vilken summa betalningen avser.
Precis som fakturanumret består OCR-numret också enbart av siffror, och det är viktigt att det blir rätt.
OCR står för Optical Character Recognition.
IBAN (Internationellt bankkontonummer)
Detta nummer används för att identifiera vilket bankkonto som berörts vid internationella transaktioner. Framförallt används IBAN-numret för transaktioner inom Europa.
Hur betalar man en faktura – steg för steg
Men hur fungerar det då när man gör en betalning av en faktura?
Det absolut enklaste och mest effektiva sätt att betala räkningar på är via din internetbank. Det finns olika sätt att betala räkningar via internet, nedan följer tre olika sätt och hur de fungerar.
Innan du väljer vilket sätt vilket sätt du vill använda bör du läsa igenom de olika alternativ för hur du kan betala dina räkningar.
Vi rekommenderar givetvis att du ska betala dina räkningar direkt när du fått dem.
Betala via autogiro
Autogiro är ett enkelt sätt att betala räkningen, och det passar bra för återkommande räkningar som exempelvis hyra till bostad som man betalar en gång per månad.
Du ansluter dig till autogiro genom att underteckna ett autogiromedgivande hos din bank. Detta ger betalningsmottagaren rätt att dra pengar från det konto du valt.
Du hanterar och kontrollerar sedan dina autogiromedgivanden hos din bank. Genom autogiro behöver du inte krångla med att skriva in kontonummer eller OCR-nummer.
Betala via e-faktura
E-faktura innebär att du ser din faktura digitalt i din bankapp eller på internet – istället för att få en pappersfaktura.
Räkningen visas hos banken och du måste godkänna betalningen i appen innan den görs. När du godkänt din betalning dras pengarna direkt från ditt angivna bankkonto. Detta är smidigt sätt att göra dina betalningar automatiskt men samtidigt kunna hålla full koll.
Även här är uppgifter är ifyllda, dvs du behöver inte fylla i kontonummer eller OCR-nummer etc. Dock kan du ändra belopp och betalningsdag så pengarna når mottagaren på rätt dag.
Betala via internetbanken
- Öppna din bankapp
- Välj ditt konto – välj det konto du ska betala pengarna från.
- Välj mottagande konto – fyll i mottagarens plus- eller bankgiro-nummer.
- Belopp – fyll i det belopp som står givet på fakturan. Var noga med att ta med eventuella ören, exempel om beloppet är 245,90 kr.
- Överföringsdatum – Genom att sätta ett överföringsdatum avgör du vilket datum betalningen ska finnas hos mottagaren. Viktigt att hålla dig inom gränsen för förfallodatum samt de arbetsdagar det tar för betalningen att nå fram.
- OCR-nummer/Meddelande – Fyll i det OCR-nummer som står angivet på fakturan. Var noga att OCR blir korrekt.
- Fortsätt och signera med Bank-ID
Betala utanför internet
Trots att det absolut vanligaste sättet idag är att betala räkningar via internetbanken finns det fortfarande andra sätt att betala räkningar utanför internet.
Att det idag är vanligast att betala via internetbanken har givetvis att göra med digitaliseringens framfart.
Det är mindre resurskrävande för både bank och kund att betala via internet, däremot finns det dem som är trygga med den äldre vanan och därav vill fortsätta på samma vis.
Lokala bankkontor
Du kan betala dina räkningar via ditt lokala bankkontor. Viktigt är att kolla upp om ditt kontor har kontanthantering, vilket alla idag inte har.
Att betala räkningar via ditt lokala bankkontor medför en avgift som ligger på mellan 40-150 SEK per räkning, beroende på bankens avgifter.
Kassagiro
Det vanligaste sättet att betala räkningar (utanför internet). Kassagirot finns hod ca 500 ombud runtom i Sverige. Avgiften du betalar per räkning är 35 SEK, vilket är billigare än alternativet att gå till ditt lokala bankkontor.
Ett exempel på var kassagiro finns är hos en ICA-butik eller hos Pressbyrån.
Det här händer om du inte betalar din faktura i tid
Om du inte betalar dina räkningar i tid får du först en påminnelse. Många företag tar ut en avgift för denna påminnelse,
Om du sedan inte betalar efter du fått en påminnelse kan du få ett inkassokrav. Här har företag också rätt att ta ut en summa för inkassokravet.
Om du sedan inte heller betalar inkassokravet kan företaget kontakta Kronofogden för att ansöka om ett betalningsföreläggande vilket slutligen kan leda till en indrivning utförd Kronofogden.
Konsekvenserna är alla starka argument för att du definitivt ska betala dina fakturor och räkningar i tid…