Detta är en krönika av Niklas Aldén, privatinvesterare och en av rösterna bakom podcasten Market Makers.
Freetrailer erbjuder en digitalt driven lösning för uthyrning av släpvagnar, med en affärsmodell som bygger på tillgänglighet och flexibilitet. Kunder kan låna ett ledigt släp utan kostnad, medan förbokning, försäkring och längre hyresperioder medför en avgift. Hela processen hanteras via en app där användaren bokar, låser upp släpet med Bluetooth och dokumenterar hyresförloppet genom bilder.
Freetrailer finns att köpa hos Avanza.
Affärsmodell och samarbeten
Freetrailer samarbetar med företag som IKEA, Elgiganten och Pelican Self Storage. Släpen är profilerade med samarbetspartnerns varumärke, och dessa företag betalar en avgift för att erbjuda tjänsten till sina kunder.
Det är smidigt för både företaget, som ju själva slipper tillhandahålla och underhålla släp, och kunden som ju enkelt kan låna ett släp för att köra hem sina nya inköp.
Kunden kan som sagt välja att låna släpet helt gratis men de allra flesta betalar en liten självriskeliminering. Trots det låga priset är det enligt bolaget själva en mycket lönsam affär med bra marginal. Vet kunden redan innan att den behöver ett släp vid en viss tid kan de dessutom betala en bokningsavgift för att vara säkra på att det finns ett släp vid vald tid och plats.
Tillväxt och expansion
Trots att det finns konkurrenter och att vi pratar om fysisk hårdvara har Freetrailer uppvisat ett enormt prov på både tillväxt och lönsamhet genom åren.
Genomsnittlig årlig tillväxt (CAGR) senaste åtta åren är närmare 20% och vinstmarginalen drygt 12%.
En tydlig styrka i bolagets utveckling är dess förmåga att skala upp verksamheten. När Freetrailer satte målet att öka från 1 500 till 5 000 släp, såg det ambitiöst ut. Idag har bolaget passerat den gränsen och fortsätter expandera. Ett viktigt steg i den internationella satsningen är det nysignerade avtalet med IKEA i Nederländerna, vilket kan bana väg för ytterligare expansion.
Freetrailer finns att köpa hos Avanza.
Värdering och jämförelser
Bra bolag kostar tyvärr och Freetrailer är inget undantag. Med ökad tillväxt har även bolagets värdering stigit. För 2024 handlades Freetrailer till P/E 38 och förväntas under 2025 växa omsättning och vinst med 25% respektive 44% vilket då skulle ge ett P/E på 35.
Det låter, och är, dyrt men å andra sidan har vi ett bolag som är i kraftig tillväxtfas. Förra året, 2023, handlades bolaget till ett P/E-tal långt över 60% men sedan växte man vinsten så pass mycket under 2024 att multipeln nästan halverades.
I min värld är Freetrailer ett bolag som ska läggas i samma kategori som andra snabbväxande kvalitetsbolag såsom Plejd, Fortnox eller varför inte Opter som jag tidigare skrivit om här på InvesteraMera.
Helt enkelt, en aktie som är dyr men som kan utgöra en av hörnstenarna i en lite mer långsiktig portfölj.
Själv är jag ju även förtjust i att titta på momentum och där är Freetrailer också väldigt starka vilket gör att jag själv äger aktien för tillfället.
Freetrailer finns att köpa hos Avanza.
Nästa rapport och framtidsutsikter
Freetrailers nästa kvartalsrapport presenteras den 20 februari och kommer att ge en tydligare bild av bolagets tillväxt och den internationella expansionens genomslag. Med en beprövad affärsmodell och fortsatt skalbarhet är Freetrailer ett bolag att följa på lång sikt.
Disclaimer: Författaren äger själv aktier i Freetrailer.
Vill du diskutera analysen med likasinnade? Gå då med i InvesteraMeras Facebook-grupp.