Detta är en krönika av Niklas Aldén, privatinvesterare och en av rösterna bakom podcasten Market Makers.
Ett litet teknikbolag med en stor idé: att sänka kostnader, förbättra säkerhet och kapa utsläpp i en pressad flygbransch. Efter flera rekordkvartal pekar allt mot ännu ett starkt år – men vad händer om tillväxten bromsar in?
Diskutera aktien och analysen i vår Facebook-grupp eller på vår Discord.
AVTECH Sweden AB (ticker: AVT B) har en enkel men bra idé, optimera flygtrafik för att spara resurser och pengar för flygbolagen. Genom att leverera den bästa datan inom vind- och temperaturförhållanden kan man optimera rutten och därmed göra flygturen säkrare, spara bränsle och minska utsläpp.
AVTECH har varit verksamma sedan slutet på 80-talet och har kunder som SAS och Norwegian. Bolaget påverkades kraftigt av pandemin när flyg världen över ställdes in men efter det har man haft skördeår där man uppvisat både högre tillväxt och marginaler än någonsin. Trots detta är fortfarande inte prislappen allt för ansträngd enligt mig.
Marknad
Flygplansbranschen är, och har alltid varit, extremt pressad med små marginaler. Det var av en anledning Richard Branson en gång sade att ”om du vill bli miljonär, skaffa en miljard och starta sedan ett flygbolag”. Med detta i åtanke är det inte konstigt att det finns mycket att tjäna på varje liten optimering man kan göra med flygplansrutterna.
Flygplansmarknaden är dessutom enormt stor och väldigt kapitalintensiv. Man har dessutom hårda krav på sig gällande miljö och allt detta sammantaget spelar direkt i händerna på ett bolag som AVTECH som ju via sina system kan minska både kostnader och miljöpåverkan på samma gång.
Enligt bolaget kan flygbolag minska sina utsläpp med upp till 2,5% genom att optimera sina rutter och man ser en direkt avkastning på investeringen i AVTECH:s system.
Enligt International Air Transport Association står bränslekostnader för upp till en tredjedel av flygbolagens kostnader. Det betyder att även någon ynka procents påverkan på bränsleförbrukningen innebär miljontals kronor i besparingar för flygbolaget.
Man har historiskt varit ganska beroende av några få kunder men det skrivs ständigt nya kontrakt vilket hela tiden minskar kundberoendet. Bara under 2024 lade man till SAS, Air Caraïbes/French bee, PLAY, Iberojet och Latam på kundlistan.
Produkter
AVTECH erbjuder fyra produkter som hjälper till med att göra resorna säkrare och effektivare:
Aventus
Aventus är en världsledande tjänst för att hämta in väder direkt in i flygplanets dator. Man har väldigt exakt data och kan i realtid beräkna hur man ska optimera hastighet, höjd och rutt beroende på hur vädret utvecklas. En stor fördel med Aventus är att tjänsten är enkel att installera utan krav på ytterligare hårdvara.
Clearpath
Medan Aventus integreras i flyget så gör Clearpath sina beräkningar på marken och kommunicerar sedan informationen till planet under flygning. Baserat på data om flygningen, såsom rutten, prestanda, atmosfär, med mera, så beräknas den kostnadsoptimala flygprofilen som sedan kommuniceras till piloten.
Systemet kan användas i kombination med Aventus eller helt fristående.
Sigma
Medan Aventus och Clearpath till stor del handlar om att spara bränsle (och därmed pengar) så fokuserar Sigma mer på säkerhet och att skapa en bekväm flygning. Det är en tjänst som presenterar väldigt precis data om turbulens och andra väderrisker (såsom isbildning, åskoväder eller vulkanutbrott). Baserat på denna information kan alltså piloten i sin tur välja att ändra sin rutt för att få en trevligare och säkrare flygning.
ProFlight
ProFlight är den sista pusselbiten som syr ihop sviten av produkter. Här får piloten ett visuellt verkyg som presenterar all möjlig data från olika källor och de andra tjänsterna för att piloten ska ha ett enkelt och bra beslutsunderlag under flygningen.
Finansiell översikt och värdering
AVTECH hade fram till pandemin svårt att visa lönsamhet, och sedan slog pandemin till och sänkte omsättningen med över 20% från ett år till ett annat. Sedan har dock resviljan och därmed AVTECH, återhämtat sig rejält.
De senaste tre åren har omsättningen ökat med över 40% per år och vinstmarginalen har gått från negativ till hela 35% i senaste kvartalet (Q1 2025). Den fina resan ser dessutom ut att fortsätta då bolaget förväntas växa mellan 35-45% under 2025 enligt analytiker och privata investerares estimat. Under 2024 kunde man också för första gången, tack vare den fina lönsamheten, dela ut pengar.
Omsättningen förväntas under 2025 att uppgå till runt 50 miljoner och med en vinstmarginal på 35% ger det en vinst per aktie på runt 30-35 öre. Med dagens aktiepris på 8 kr per aktie ger det ett P/E-tal på cirka 25. Inte farligt för ett bolag med sådan tillväxt och enormt stor marknad där mycket fortfarande finns att hämta. Med det sagt är det så klart ingen ”screaming buy” för värdeinvesterare och risken med tillväxtcase med hög multipel är förstås alltid att om en inbromsning sker så kommer aktiepriset att utvecklas kraftigt negativt.

Framtiden
Det finns som sagt mycket kvar att hämta i och med hur stor flygbranschen är och hur mycket som kan tjänas på att spara några procentenheter bränsle vid varje flygning. Men bolaget tittar även fortsatt på att bredda produktportföljen där man hittar tydliga synergier. Exempel på det kan vara system som inkluderar markpersonalen på flygplatserna och datadelning till flygtrafikledning som skulle kunna ytterligare optimera flygtrafikflödet in och ut från flygplatser. Man jobbar också med nya produkter för att öka punktligheten på flygen utan att kompromissa med besparingar av bränsle.
Året ser ut att ha börjat bra dessutom. Trots motvind med valutan så visade man sitt bästa kvartal någonsin i Q1 2025. Latam har snart driftsatt systemen i 300 plan och man gör tester med flera nya bolag som visat intresse. Man säger sig se att 2025 också kommer att bli ett rekordår och nya kundavtal lär presenteras redan nu under våren. Omsättningstillväxten bedöms dock ha viss negativ påverkan på vinsten vilket är något att hålla koll på. Det här är dock bara positivt på sikt, de ökade kostnaderna är nämligen kopplade till att man stärker på säljsidan för att kunna hantera och onboarda fler kunder.
Slutsats
AVTECH är ett bolag som gör gott för miljön, flygbolagens resultaträkningar och förhoppningsvis även aktieägarens plånbok om stjärnorna fortsätter att stå rätt. Själv tycker jag att deras affärsidé är en no brainer och i och med att de ständigt tycks signa nya kontrakt så verkar det som att flygbolagen håller med. En potentiell aktie för byrålådan!
Disclaimer: Författaren äger aktier i AVTECH
Diskutera aktien och analysen i vår Facebook-grupp eller på vår Discord.