Vad är världens största podcastplattform egentligen värd?

Högupplöst bild på Niklas Aldén
av Niklas Aldén
·
Uppdaterad 13 januari 2025

Investeringar kan både öka och minska i värde. Det är inte säkert att du får tillbaka hela det investerade kapitalet. Sidan kan innehålla affiliatelänkar.

Detta är en krönika av Niklas Aldén, privatinvesterare och en av rösterna bakom podcasten Market Makers.

Acast (ticker: ACAST) är världens största poddplattform men på grund av några dåliga annonsår har aktien halverats sedan börsintroduktionen. Detta började dock vända rejält under förra året och jag tror fortsatt att det finns mer att ge när annonsmarknaden återhämtar sig och poddmarknaden fortsätter att växa.

Acast finns att handla hos Avanza.

Veckans analys acast av Niklas alden

Överblick

Acast är som sagt världens största poddplattform, med över 100 tusen poddar och över en miljard lyssnare per kvartal. Det generella problemet för just poddar har dock varit att få intäkter, eller monetärisera som det brukar heta i influencer-sammanhang.

Precis som andra typer av sociala medier så är det en ”winner takes all”-marknad där majoriteten av intäkter går till några få, stora spelare. När Spotify köpte upp ”The Joe Rogan Experience”, världens mest lyssnade podd, så betalade de över en miljard kronor och de har förlängt avtalet nyligen till lika hisnande belopp. Samtidigt är majoriteten av poddar betydligt mindre och drar nästan inte in några pengar alls, trots en dedikerad lyssnarbas.

Acast

Faktum är dessutom att just poddar generellt har väldigt lite reklam. Tittar man på data för hur mycket det är per konsumerad mediaenhet så är det idag linjär-TV och radio som har mest reklam sett till konsumerad tid medan podcasts är det medium som har minst reklam.

Genom att använda Acast som distributör kan vilken podcast som helst enkelt börja tjäna pengar på sitt innehåll genom att slå igång generisk ”radioreklam” i sina avsnitt. Utöver det erbjuder Acast också mer skräddarsydda samarbeten, där programledarna själva läser in det sponsrade inlägget. Det sistnämnda ger förstås mer betalt men kräver också att annonsörerna hittar till podden. Radioreklamen är på så sätt tryggare, men ger mindre betalt.

Acast tjänster

Grunderna i podcastekonomi

Acast har under de senaste åren haft en imponerande tillväxt på runt 20-25% per år och det är både för att företaget har varit duktiga på att attrahera fler sponsorer och fler poddar. Men det beror också på att podcastmarknaden i stort växer kraftigt.

Acast finns att handla hos Avanza.

Att växa antalet lyssningar på plattformen är viktig, man får trots allt betalt av sponsorerna per lyssning, men det finns en till viktig parameter till i ekvationen, hur mycket man betalar per lyssning. Vad styr då vad en annonsör vill betala för en enskild lyssning?

Tänk att du jobbar på marknadsavdelning för ett företag som säljer exklusiva kockknivar. Du vill att fler människor ska köpa era knivar och sänder en radioreklam i ett antal slumpmässigt utvalda poddar. Andelen som lyssnar på det inslaget som sedan faktiskt köper era knivar till följd av reklamen är förstås minimal eftersom människor generellt inte är intresserade av dyra knivar. Därför vill marknadsavdelningen förstås betala så lite som möjligt per lyssnare för att investeringen i reklam ska ge avkastning.

Men om man istället kunde se till att annonsen för exklusiva kockknivar enbart spelades för människor som är intresserade av matlagning och har god ekonomi, då blir förstås resultatet mycket bättre och annonsören kan betala mer per lyssning och ändå ha samma avkastning.

Detta är hela grundidéen bakom den riktade marknadsföring man idag ser på sociala medier. Podcasts har saknat denna typ av granulär data som tydligt visar vem lyssnaren är. Här har dock Acast gjort ett stort jobb genom att på olika sätt segmentera poddar och lyssnare så att reklamen blir allt mer riktad. Det handlar förstås om kategorisering av poddar men man har också gjort en stor investering i en AI-lösning som allt bättre kan identifiera poddarnas innehåll och därmed ge bättre annonsförslag för den enskilde lyssnaren.

Tack vare denna funktion, som kallas Collections+, anger Acast att man kunnat monetärisera 24% fler poddar jämfört med tidigare. Och genomsnittlig intäkt per lyssnare (ARPL) har ökat mer än 30% senaste året.

Person som lyssnar på podd från acast

Lönsamhetsresan

Ökad intäkt per lyssnare ger också ökade marginaler, och just detta var det som gjorde att Acast var ett av mina största innehav under förra året. Man satte sedan några år tillbaka ett mål om att nå positiv EBITDA för 2024 och det lyckades man med redan i Q3 då den hamnade på 3%.

Även på EBIT-nivå börjar det se bättre ut; när man gick in i 2024 hade man -10% i EBIT-marginal och har stadigt ökat den under året till -1% under Q3. För Q4, som kommer 12:e februari, tror jag att man till och med på EBIT-nivå har positiv marginal.

Konsensus bland analytiker säger att EBIT-marginalen för 2025 ska ligga på 2% men jag tror att man underskattar Acast här och att vi snarare kanske har 3-5% EBIT-marginal och därmed börjar det bli allt lättare att räkna på bolaget.

Acast finns att handla hos Avanza.

Person som lyssnar på podd från acast

Slutsats

Prislappen är hög för Acast aktie, speciellt i och med att aktien gick upp över 50% förra året och har startat 2025 otroligt starkt. Det var betydligt enklare att räkna hem det för ett år sedan då det var en aningen missförstådd aktie enligt mig. Nu är stor del av resan gjord men man kan fortfarande argumentera för att det är ett intressant långsiktigt innehav. För vad ska egentligen den världsledande plattformen för det snabbväxande mediumet podcasts vara värd?

Dessutom ser det fortsatt ut som att Acast kommer att kunna växa kring 15-20% per år några år framåt och det finns fortfarande en del kvar att göra på marginal-sidan. Hade Acast varit noterat på Nasdaq hade nog prislappen varit betydligt högre, kanske vågar man till och med hoppas på en spegelnotering där.

Som jämförelse kan vi ta Spotify, som ju är lite inom samma bransch och som är noterade just i USA. EV/EBIT för 2026, enligt analytikerkonsensus, är för Acast runt 20-25. Någonstans där bör de ha nått de marginaler de ska kunna ha långsiktigt. Spotify, noterat just i USA och med liknande verksamhet, handlas på nåsta års estimat på EV/EBIT 70.

Sammanfattningsvis kan man ju konstatera att Acast är långsiktigt väldigt intressant, speciellt om man vill ha exponering mot den snabbväxande podcastmarknaden!

Acast finns att handla hos Avanza.

Disclaimer: Niklas äger aktier i Acast.

Vill du diskutera analysen med likasinnade? Gå då med i InvesteraMeras Facebook-grupp.