Finns det plats för ytterligare en funktionsdryck?

Högupplöst bild på Niklas Aldén
av Niklas Aldén
·
Uppdaterad 02 december 2024

Investeringar kan både öka och minska i värde. Det är inte säkert att du får tillbaka hela det investerade kapitalet. Sidan kan innehålla affiliatelänkar.

Detta är en krönika av Niklas Aldén, privatinvesterare och en av rösterna bakom podcasten Market Makers

Niklas Aldén analyserar dryckesföretaget Umida

Butikshyllorna svämmar som bekant redan över av energidrycker, eller funktionsdrycker som det kallas nu för tiden. Kan det verkligen finnas plats för en till? Fluga eller ej, börsbolaget Umida (ticker UMIDA) verkar göra succé med sin nya funktionsdryck och marknaden tycks inte ha vaknat än.

Till Umida B via Avanza här!

Umidas affärsben

Bakgrund

Umida har ursprungligen varit ett bolag helt fokuserad på alkoholhaltiga drycker, där man både tagit fram egna märken och producerat åt andra. Mest kända har de nog varit för sitt affärsben ”Brands for Fans” där man ger ut alkoholhaltiga drycker i samarbete med kända rockband såsom Motörhead, Ozzy Osbourne, Ghost med flera.

Trots dessa rockbands starka varumärken har Umida som bolag aldrig riktigt fått rätsida på lönsamheten. De senaste tio åren har man bara ett enda år där man gått med vinst på sista raden. Sedan börsnoteringen 2011 har i princip hela börsvärdet raderats ut. Så varför skulle någon vid sinna sinnes fulla bruk egentligen vilja äga aktier i Umida? Jo, svaret på det stavas JLC.

Till Umida B via Avanza här!

Gin producerat i samarbete med rockbandet Kiss

Ett tufft 2023

Umida har som sagt länge dragits med lönsamhetsproblem och en av förklaringarna på detta kan vara att det är svårt att marknadsföra alkoholhaltiga drycker på grund av den lagstiftning som finns i Sverige. Så trots att alla vet vilka dessa rockband är så vet allt för få att produkterna finns att köpa. Detta fick Umida att börja se som om efter alkoholfria alternativ. Denna resa kan man säga på riktigt påbörjades när man 2023 förvärvade Ekobryggeriet som har en väldigt framgångsrik tonic.

Man köpte således upp Tonic-varumärket från The Soda Company men beslöt att behålla The Soda Company som distributör av dessa produkter. The Soda Company gick sedan kort därefter i konkurs vilket bland annat ledde till förlust av kundfordringar för Umida. 2023 som skulle bli året då det vände såg tyvärr även denna gång rätt nattsvart ut. Lägg därtill en förlikning i USA och att en av de största aktieägarna också gick i konkurs och vräkte ut aktier till vilket pris som helst på marknaden. Totalt gick aktien ner nästan 70% 2023 och man hade en av sina sämsta bruttomarginaler någonsin. Finns det vid detta något som kan rädda Umida?

Ekobryggeriets tonic

Joluca

De flesta som läser detta känner nog till humorgruppen, influencertrion och Youtube-kanalen JLC. Även om man kanske inte själv tittar på dom så går det inte att säga annat än att de är några av de största i Sverige inom sin kategori och de har närmare en miljon följare på sin YouTube-kanal.

JLC och Umida fann varandra redan för ett par år sedan, då lanserade man färdigblandade alkoholhaltiga drinkar under namnet Joluca. Försäljningen av dessa rullade på helt ok men ett stort problem var väl att det inte får marknadsföras hur som helst, och att många av JLC:s tittare kanske inte ens var i rätt åldersgrupp. Alltså kunde man inte dra allt för stor nytta av JLC:s stora inflytande i sociala medier.

Man tog då ett, i backspegeln ganska självklart beslut, att tänka om och istället lansera något alkoholfritt. Valet föll så klart på funktionsdryck som vi ju vet är enormt populärt idag både bland vuxna och unga. En produkt som dessutom är otroligt lönsam i och med att du kan ta ett premiumpris för den stora mängden koffein samtidigt som produkten inte är dyrare att tillverka än någon annan läsk. Visste du att Monster faktiskt är en av de bäst presterande aktierna på amerikanska börsen och att de står för en tredjedel av all såld energidryck i USA? Eller att Celsius, också börsnoterat i USA, är upp närmare tre tusen procent de senase fem åren?

En grundregel inom ekonomi är dock att finns det höga marginaler så kommer konkurrensen. Eller som Amazon-grundaren Jeff Bezos en gång sade: ”your margin is my opportunity” (”din marginal är min möjlighet”). Det är många som därför gett sig in i denna bransch och man ska vara mycket skeptisk till att investera i ett obeprövat varumärke inom denna konkurrensutsatta nisch. Joluca ser dock ut att göra succé och det skapar en möjlighet.

En av Jolucas färdigblandade drinkar

Succé-året 2024

Under 2024 har Umida således gjort en stor vändning som bolag. Man blev klara med förlikningen i USA och fick därmed ut pengar i våras. Man gjorde en nyemission i början av året som löste akuta finansieringsbehov och därmed fick man också ner skuldsättningen rejält, som innan kostade stora pengar när räntorna steg. Man har också gjort andra kostnadsbesparingar som börjar ge effekt nu under året. Dessutom har man nu ett alkoholfritt ben som växer kraftigt.

Under våren och sommaren började Jolucas funktionsdrycker rullas ut i butikerna och man gav i augusti ut en försäljningsprognos där man trodde sig kunna sälja för 10-12 miljoner kronor under uppstartsåret 2024. Som referens kan vi nämna att det totalt säljs funktionsdryck för över fem miljarder kronor om året i Sverige och Umida tillsammans med distributionspartnern Arvid Nordquist trodde att Joluca på sikt kan ta 2% andel av den marknaden, alltså 100 miljoner.

Under september behövde man dock revidera upp försäljningsprognosen. Man har nämligen redan nått den tidigare prognosen om 12 miljoner kronor i försäljning och skruvar nu upp prognosen till det dubbla, alltså 20-25 miljoner kronor för enbart 2024.

Dessutom har man nyligen också gått ut med en avsiktsförklaring om att göra sig av med Brands for Fans och renodla mer mot alkoholfritt. Något som jag tror kan vara positivt för bolaget och ge ett kortsiktigt likviditetstillskott om och när Brands for Fans säljs.

Till Umida B via Avanza här!

JLC med sina funktionsdrycker

Värdering

Låt oss nu gå igenom siffrorna; 2023 omsatte man cirka 130 miljoner kronor men en stor del av det är punktskatter på alkohol så man får titta på omsättning exklusive punktskatter och då är det 72 miljoner kronor som går in i bolaget.

Det här är en viktig sak att ha med sig, tittar man bara på omsättningssiffran lär 2024 se ut som ett år då man har krympt omsättningen eftersom man nu säljer mer alkoholfritt och därmed inte får in en massa alkoholskatt som ändå ska betalas ut sen. Alltså, titta på omsättning exklusive punktskatter när du läser bolagets rapporter och fokusera framförallt på marginalerna.

Man har tidigare sagt att man tack vare kostnadsbesparingar, lösta skulder och så vidare kommer att kunna arbeta upp bruttomarginalen från 15% till 30% igen. Funktionsdryckerna har dessutom enligt bolaget ännu högre bruttomarginal än så och tack vare att de ökar som andel av totala intäkter så kan vi också räkna med att på sikt få en högre bruttomarginal än vad bolaget någonsin haft tidigare.

Jag har tidigare räknat med att man lär omsätta ungefär samma belopp i år som man gjorde förra året. Alltså 70-80 miljoner kronor exklusive punktskatter. Men om 10 miljoner av dessa kommer från Joluca, som har fantastiska marginaler då kan bruttomarginalen landa kring 30-35%. Nu efter att Umida justerat upp sin försäljningsprognos har jag också justerat upp mina siffror och räknar nu med 80-90 miljoner i intäkter och 33-38% bruttomarginal.

En så hög bruttovinst borde också betyda att lite mer trillar ner på sista raden och ger en rörelsevinst för första gången på tre år. Kanske kan man landa på 4-5 miljoner kronor i rörelsevinst (eller EBIT) och baserat då på bolagets enterprise value (alltså börsvärde + skulder, som idag är obefintliga) så får man EV/EBIT på runt 17.

Tittar man framåt ett år på 2025 så kryper den multipeln ner rejält om succén skulle fortsätta. För mig är det dock i första hand ett kortsiktigt case (3-6 månader) där jag tror att de positiva tongångarna kan fortsätta åtminstone 2024 ut och därmed ge aktien ett rejält glädjeskutt till när fler och fler börjar skruva upp prognoserna för 2025.

Till Umida B via Avanza här!

Risker

Anledningen till att jag ser detta som ett lite kortsiktigare case är helt enkelt för att vi ju vet att trender kommer och går. Prime var en annan funktionsdryck som gjorde braksuccé i starten och nu reas ut i backar på lågprishandeln. Vi ser tydligt att Joluca just nu gör fantastisk försäljning och att det kommer att bidra till fina marginaler för Umida. Men ingenting är säkert för 2025. Jag tror att marknaden kommer att ta ut segern i förskott och därför handla upp aktien rejält inför nästa år men innan vi ser hur drycken faktiskt säljer ute i butikerna vågar jag inte tro på 2025 som ett lika bra år.

Dessutom ser jag en stor risk i försäljning av Brands for Fans och renodlingen mot alkoholfria drycker. Jag förstår att bolaget vill gå denna väg i och med de stora framgångar man har just nu. Men som sagt fick det en stor chans för platt fall när det gäller denna typ av drycker och risken är då att man står där med en floppad funktionsdryck och har sålt ut sin spritverksamhet. Vad finns då kvar förutom tonicen?

Dessutom säger man att man förutom försäljningen av Brands for Fans även kan tänka sig göra fler förvärv. Det finns inte tillräckligt track record för att våga tro att detta blir 100% lyckat och därmed skriver jag upp det på riskkontot.

Utöver detta är aktien relativt illikvid, även om det blivit betydligt bättre i takt med att Joluca rönt mer framgångar. Det har historiskt gjorts flera nyemissioner, inte minst för att finansiera förvärv, och i samband med emissionen i våras gavs det också ut teckningsoptioner som nu snart kommer att utnyttjas. Detta tillför bolaget mer pengar men det betyder också en ytterligare utspädning, troligtvis någonstans runt 10-20%.

Sammanfattning

Umida står inför ett väldigt intressant skifte och även om aktien nästan dubblats i år tror jag att det finns mer att ge, då börsen brukar vara bra på att dra ut trendlinjer lite för långt. Jag äger alltså själv aktier med en tidshorisont på runt 3-6 månader. Skulle det visa sig att framgångarna fortsätter in i 2025 kan jag tänka mig att stanna kvar i bolaget men jag ”dansar nära utgången” som det brukar heta.

Man bör hålla nog koll på försäljningen av Brands for Fans, som ju kortsiktigt kan bli positiv men som har risker i det längre perspektivet. Man bör också hålla noga koll på Joluca som just nu är inne i en fantastisk fas men som också riskerar att falla platt när den initiala hypen lägger sig. Nästa kvartalsrapport släpps 14:e november.

Disclaimer: Niklas äger aktier i Umida.

Till Umida B via Avanza här!