Låga multiplar lockar i verkstadsbolaget

av Mats Wester
·
Uppdaterad 02 december 2024

Investeringar kan både öka och minska i värde. Det är inte säkert att du får tillbaka hela det investerade kapitalet. Sidan kan innehålla affiliatelänkar.

Detta är en krönika av Mats Wester, journalist som också driver ekonomibloggen Mats Westers Ord och Siffror.

Bulten gör små men viktiga och många saker framför allt till fordonsindustrin. Med ett p/e-tal på runt sju är förväntningarna på framtiden lågt ställda. Samtidigt finns en del att gilla med bolaget och det är inte svårt att se en rejäl uppsida i aktien.

Annons: Hitta Bulten och tusentals andra aktier hos svenska plattformen SAVR, Sveriges nya aktiehandel med automatiskt courtage.

Fordonsindustri

Bakgrund

Bultens vision är att skapa och leverera de mest innovativa och hållbara fästelementslösningarna och det är kanske inte den mest nervkittlande visionen på börsen. Men inget ont om företag som tillverkar lite småtrista men nödvändiga, saker och gör det på ett lönsamt sätt. Tvärtom. Med det sagt kan vi nog ändå konstatera att Bulten aldrig kommer att bli något högmultipelbolag, men köpvärd kan aktien förstås vara ändå.

Bulten har sina rötter i gedigen bruksmiljö i Hallstahammar och grundades 1873 och tillverkar idag fästelement och skruvar framför allt till fordonsindustrin. Produkterna är små, men väldigt många. Runt en fjärdedel av det antal saker som krävs för att få ihop bil är sånt som Bulten producerar och kvalitetskraven på produkterna är höga. Samtidigt är styckepriserna låga och även om fästelementen och skruvarna är många utgör de bara en liten andel av fordonstillverkarnas totala kostnader.

Bulten idag

Bolaget har historiskt varit helt exponerat mot fordonsindustri eller underleverantörer till den. Sedan 2020 har det dock funnits en uttalad ambition att få kunder i annan industri och i dag står dessa för 12-14 procent av försäljningen. Satsningen inleddes med köpet av PSM som slutfördes i början av 2020. Bolaget hade 350 anställda med produktion i Kina, Taiwan och Storbritannien och en omsättning på cirka 450 mkr. 70 procent av kunderna var fordonsindustri och 30 procent annan industri främst konsumentelektronik, men också medicinteknik och förnybar energi.

En viktig del av försöken att bredda kundbasen är att tillverka mikroskruvar för företag inom konsumentelektronik främst i Kina. Bolaget är också på väg att etablera ett joint-venture-bolag i Indien som ska tillverka mikroskruv med siktet inställt på indiska konsumentelektronikbolag.

I fjol tog Bulten ytterligare ett steg för att växa utanför fordonsindustri genom köpet av Exim med huvudkontor i Singapore. Bolaget har 140 anställda i Indien och olika länder i Sydostasien och är en distributör av fästelement och andra småprylar till många stora asiatiska företag. Med köpet av Exim kliver Bulten in i en delvis ny roll, det vill säga som distributör av många andra tillverkares produkter. Bulten har investerat en hel del i produktionsanläggningar de senaste åren, inte minst en ny ytbehandlingsanläggning i Polen som beskrivs som bolagets största någonsin.

Kunderna erbjuds också en tjänst där Bulten blir Full Service Provider, vilket innebär att Bulten tar ansvar för utveckling, tillverkning, inköp och logistik av alla dessa småprylar. Den typen av kontrakt svarar i dag för närmare halva omsättningen.

Annons: Hitta Bulten och tusentals andra aktier hos svenska plattformen SAVR, Sveriges nya aktiehandel med automatiskt courtage.

Marknad

Europa står för runt tre fjärdedelar av försäljningen. På kundlistan finns bolag som Audi, BMW, Volvo, Volkswagen och många fler. Kina står för 16 procent och USA för 5-6 procent av försäljningen. Bolaget har en uttalad ambition att växa kraftigt i USA och satsningen på produktion i Indien betyder rimligen att Bulten räknar med växande försäljning där.

Tufft under Covid

Covid-åren blev turbulenta för Bulten med komponentbrist och leveransstörningar, och under 2022 valde man att avveckla sin verksamhet i Ryssland. Men från en bit in på 2022 inleddes en kraftig tillväxtfas och aktien steg på börsen. Under 2023 blev efterfrågan så stor att Bulten inte hade produktionskapacitet att möta den. Under andra kvartalet vidtogs därför ”extraordinära” åtgärder för att klara leveranserna, till exempel flygfrakter, nyanställningar och inköp av ny produktionsutrustning. Effekten blev att rörelsemarginalen smälte ihop till 4 procent 2023. Förenklat kan man säga att bolaget ökade försäljningen kraftigt, samtidigt som vinsten rasade.

Värdering

Reaktionen på börsen uteblev inte. Från att aktien varit och nosat på nivån 110 kr våren 2023 föll den till 60 kr senhösten 2023. Därefter steg den till runt 90 kr tidigt i våras, men efter att ha levererat två kvartalsrapporter med svag och nu senast negativ tillväxt så har aktien på nytt fallit tillbaka och handlas lite i underkant 70 kr. Sträcker man ut kursgrafen bakåt i tiden ser man att aktien idag kostar ungefär lika mycket som den gjorde för tio år sedan. Och det är långt kvar till toppkurserna på över 125 kr sommaren 2017.

Förvärv och betydande investeringar har pressat upp nettoskulden till omkring en miljard, vilket motsvarar cirka 2,5 gånger förväntad rörelsevinst 2024. Inte alarmerande högt, men den ger inte obegränsat utrymme för investeringar eller förvärv framöver.

Bolagets finansiella mål är en rörelsemarginal på åtta procent, vilket man inte nått någon gång under de senaste tio åren. Tillväxtmålet var satt till fem mdr kr 2024 och det nåddes redan i fjol. Målet byggde på en årlig tillväxt på tio procent och tills något annat kommunicerats får vi anta att en tillväxt på tio procent är vad Bulten strävar efter.

Börsvärdet ligger kring 1,4 mdr kr och största ägare med drygt 24 procent är Malmö-baserade investmentbolaget Volito med styrelseordförande Karl-Axel Granlund och vd Ulf Liljedahl i spetsen. Ulf Liljedahl är för övrigt styrelseordförande i Bulten. I övrigt domineras ägarlistan främst av svenska fondbolag.

Annons: Hitta Bulten och tusentals andra aktier hos svenska plattformen SAVR, Sveriges nya aktiehandel med automatiskt courtage.

Risker

Först och främst kan man fråga sig varför man ska köpa en aktie som står i samma kurs i dag som i slutet av 2014 och som stod mycket högre 2017-2019. Rörelseresultatet 2023 var bara obetydligt bättre än 2017 och 2018. Och varför ska allt plötsligt börja gå som på räls när det inte har gjort det på ganska år?

Dessutom är Bulten i ”fel” bransch, eller åtminstone är Bultens kunder det. Europeisk fordonsindustri kämpar i stenhård motvind och branschen är historiskt lågt värderad på börserna. Frågan är när försäljningen av personbilar vänder upp och med vilken fart det sker, men att det skulle ske de närmaste månaderna och med stor kraft känns väldigt osannolikt.

En tredje faktor som skapar osäkerhet är att Bulten får en ny vd, Axel Berntsson. Vad han och styrelsen har för planer för Bulten återstår att se. Blir det tillväxt eller lönsamhet som står i fokus de närmaste åren? Hur kommer de finansiella målen att se ut? Bygger man vidare i samma riktning som de senaste åren eller kommer strategin att läggas om? Att den förre vd:n, Anders Nyström, lämnade så hastigt i början året väcker också en del frågor. I ett pressmeddelande den 22 januari meddelades att Anders Nyström skulle avgå och den 9 februari hade han lämnat jobbet. Sedan dess har styrelseledamoten, Christina Hallin, varit tf vd i bolaget, med uppdraget att förbättra lönsamheten, vilket också skett.

Framtiden

Så långt mina farhågor, men hur ser det ut när jag kollar i mina prognoser? Ja, jag tror att det kommer att vara fortsatt ganska tufft för Bulten och räknar inte med någon snabb vändning som sätter fart på tillväxten. För fjärde kvartalet tror jag att försäljningen backar fyra procent, men att bolaget nästa år når fem procents försäljningsökning och året därpå åtta procent. Det är en bra bit ifrån bolagets mål.

Jag tror inte heller på någon snabb och kraftig marginalförbättring utan räknar med en rörelsemarginal på drygt sex procent i år, 6,5 procent nästa år och sju procent 2026. Även här ganska försiktiga antaganden som ligger nära estimaten på Pinpoint.

Räknat på dagens kurs och vinstprognosen för 2024 hamnar p/e-talet strax under sju. Givet min prognos och att p/e-talet stiger till tio vilket borde vara fullt möjligt om läget stabiliseras och lönsamheten stiger, så finns en uppgångspotential 90-120 procent på ett par års sikt. Det är extremt lockande så klart. Och när jag går igenom mina antaganden har jag lättare att hitta saker som kan överraska på uppsidan än på nedsidan. Faktum är att uppgångspotentialen är stor, även om tillväxten stannar på 4-5 procent per år och marginalen landar på 6-6,5 procent.

Jag äger en mycket liten bevakningspost i Bulten i dag, jag kommer att bygga på den så sakteliga och skulle gärna vilja ha åtminstone ett par av mina frågetecken uträtade innan jag gör Bulten till ett ”riktigt” innehav i min portfölj.

Annons: Hitta Bulten och tusentals andra aktier hos svenska plattformen SAVR, Sveriges nya aktiehandel med automatiskt courtage.