Adtraction befinner sig i det tuffaste marknadssklimatet sedan bolaget grundades enligt VDn, med både fallande omsättning och vinst. De låga redovisade vinsterna speglar inte hela potentialen i bolaget, vilket kan vara en anledning till att bolaget handlas till ensiffriga multiplar. Är aktien köpvärd?
Få analyser varje vecka direkt i mejlinkorgen.
Bakgrund
Adtractions historia började 2007, då Simon Gustafsson och Markus Bjernvall grundade bolaget. Ett år senare gör man sin första affär. Idag omsätter bolaget över en miljard, med kunder över hela Europa. Bolaget noterades den 7 december 2021 på 60 kr per aktie vilket kan jämföras med dagens 35 kronor, trots att omsättningen ökat med 76% och EBITA 120%.
Affärsmodell
Adtraction fungerar som en mellanhand mellan affiliate-marknadsförare och företag som använder sig av performance marketing. Performance marketing, till skillnad från traditionell marknadsföring som ofta innebär en högre uppfrontkostnad, bygger på att en avgift endast tas ut för faktisk försäljning. I Adtractions fall delas intäkterna genom en revenue split, där 20 % av alla kommissioner går till Adtraction. Denna modell möjliggör en attraktiv rörelsekapital nivå, eftersom företaget fakturerar kunderna innan utbetalningar görs till affiliates. Detta resulterar i en rörelsekapital nivå motsvarande -0,7 % av omsättningen, vilket minskar Adtractions kapitalbindning.
Historisk har bolaget vuxit kraftigt med en genomsnittlig tillväxttakt på 18,6% senaste 5 åren, drivet av både organiska satsningar och förvärv.
Bolaget styrs av grundaren Simon Gustavsson som även äger runt 15% av aktierna. Innan grundandet av Adtraction jobbade han inom finanssektorn. Även medgrundare och Head of Platform, Markus Bjernvall, äger runt 2,3 miljoner aktier vilket motsvarar 13,7% av aktierna. Likt VD Gustafson jobbade Bjernvall inom Finans samt M&A innan grundandet av Adtraction.
Den nordiska marknaden står för 65% av bruttovinsten och Europa för 35%, eftersom Adtraction har en stor marknadsandel i Norden, leder det till att Europa blir tillväxtmotorn framgent.
Förvärsstrategi
Adtraction har en tydlig förvärvsstrategi, där företaget genom att förvärva andra affiliate-plattformar strävar efter att skapa värde för både kunder och sig själva. För kunder innebär detta tillgång till ett större nätverk av affiliates, vilket förstärker nätverkseffekterna och förbättrar kundupplevelsen. För Adtraction ger förvärven möjligheten att konsolidera verksamheterna på en gemensam teknisk plattform, vilket reducerar overhead kostnader, ökar effektiviteten och skapar skalbarhet. Detta är avgörande för att nå kritisk massa och stärka lönsamheten. Fler förvärv i Europa är att föredra då man kan skala upp snabbare och nå högre lönsamhet.
Eftersom verksamheten är kapitallätt kan allt kassaflöde fokuseras på värdeskapande förvärv. Bolaget har dessutom en stark finansiell position utan skulder och med en nettokassa på 114 miljoner kronor (Innan förvärvet av Adrecord). Detta innebär att det finns utrymme för ytterligare förvärv, särskilt om viss skuld kan användas för att öka avkastningen på eget kapital och driva ytterligare tillväxt.
Historiskt har man betalat en multipel på 5,4 EBIT för förvärv. I början av 2023 gjorde bolaget det största förvärvet hittills av den danska konkurrenten Adservice där köpeskillingen uppgick till 252 mkr. Förvärvet ledde till en ökning av räntebärande skulder på 60 mkr och en utspädning på 41%, dock ökade omsättningen med 50% och EBITA fördubblades. I oktober förvärvades den svenska konkurrenten Adrecord, vars omsättning uppgick till 61,6 Mkr och en EBIT på 3,4 Mkr under 2023. Förvärvet betalas enbart med likvida medel vilket jag anser är sunt då värderingen på aktien är låg och den finansiella ställningen är god.
Framtiden
Med enklare jämförelsetal för 2025 tror jag bolaget kan vända till en tillväxt på 7% följt av 10% för 2026. Marginalen bör även komma tillbaka till 4% för 2025 och 5% för 2026. Enligt bolagets målsättning, ska en marginal på 7% på medellång sikt uppnås och 20% årlig tillväxt. Värdering blir efter dessa estimat EV/EBITA 9,2 för nästkommande år och 6,6 för 2026.
Bolaget kan missuppfattas av marknaden då vinsten är betydligt lägre än det faktiska kassaflödet, eftersom Adtraction tillämpar K3 redovisning så skrivs goodwill och kundrelationer av linjärt. Därav är EBITA ett bättre mått på lönsamheten i verksamheten.
Adtraction möter många kortsiktiga utmaningar i dagsläget och VD beskriver det som den sämsta marknaden sedan grundandet av bolaget, samtidigt som man vågar lyfta blicken är Adtraction ett billigt värderat tillväxtbolag. Jag äger därmed aktien och tror marknaden underskattar den långsiktiga tillväxttakten och potentiella investeringsmöjligheter för bolaget, därmed äger jag aktier som står för runt 5% av portföljen.
Läs fler aktieanalyser här.
Vill du diskutera analysen med skribenten? Gå då med i InvesteraMeras Facebook-grupp.